TBD

Hvem er vi?

Hva er egentlig M·A·C

M·A·C er verdens ledende autoritet på profesjonell makeup på grunn av vår store ekspertise innenfor MAKEUPARTISTERI.

M·A·C feirer mangfold og INDIVIDUALITET – vi er for alle aldre, etnisiteter og kjønn.

M·A·C er et stolt FELLESSKAP av profesjonelle makeupartister som samarbeider for å bringe vår visjon til liv.

M·A·C ligger i forkant av TRENDENE, med sitt samarbeid med ledende talenter fra mote, kunst og popkultur. Våre makeupartister skaper trender på moteuker rundt om i hele verden.

M·A·C tror på SAMFUNNSANSVAR, med initiativer som VIVA GLAM og M·A·C AIDS Fund i hjertet av vår unike kultur.

En kult blir til:
Fra Wow til nå!

Alle aldre, alle etnisiteter og alle kjønn. Et profesjonelt makeupmerke starter trender i kulissene på moteuker rundt om i verden. I dag betyr M A C uendelig mye for selskapets millioner av fans i alle verdenshjørner, men et globalt skjønnhetsfenomen må ha startet et sted.

Make-Up Art Cosmetics startet i Toronto, Canada. Makeupartist og fotograf Frank Toskan og salongeier Frank Angelo ble frustrerte over mangelen på makeup som så bra ut på bilder, så de bestemte seg derfor for å lage sin egen makeup. Helt i starten laget de produktene på sitt eget kjøkken og solgte dem rett fra salongen til andre makeupartister, samt til modeller og fotografer. Og det tok ikke lenge før stylister og moteredaktører fulgte etter. Etter hvert som statusen blant moteredaktørene vokste og populariteten steg, lanserte duoen M A C i mars 1984 fra en disk i et varehus i Toronto.

Tilnærmingen var praktisk og elegant, med makeup som kom i svarte krukker fremfor kompakter. Mens andre store makeupmerker på den tiden i all hovedsak var hudpleieselskaper, valgte M·A·C heller å etablere seg som den fremste autoriteten på farger. Profesjonelle makeupartister sto for første gang bak disken. Et av de mest populære produktene var en intens matt rød leppestift, som fikk et skikkelig oppsving etter at den ble brukt under et photoshoot med stjerneskuddet Madonna, som senere ble sett iført en T-skjorte med M A C trykt på brystet.

Selskapet tok industrien med storm, og kunne tilby et stort utvalg av produktet som kombinerte gatemote med glamorøs stil. Bak disken var M A Cs tilnærming merkbart annerledes. Fremfor å øke salget gjennom tradisjonelle salgsteknikker, la M A C vekt på at selskapets produktsortiment skulle snakke for seg selv. Et bilde som ble forsterket gjennom et snev av opprørskhet. Med fokus på individualitet og muligheten til å uttrykke seg selv, brakte selskapet med seg drag og teater inn i de elegante M·A·C-butikkene og diskene i varehusene.

Ettersom HIV og AIDS fortsatte å spre seg over hele verden, gjorde M·A·C i 1994 HIV/AIDS- til sitt hovedfokus innen veldedighet og skapte med det M·A·C AIDS Fund. Hittil har VIVA GLAM kampanjen samlet inn over 400 millioner USD i kampen mot HIV/AIDS, med talspersoner som Lady Gaga, Pamela Anderson og Nicki Minaj.

Som del av Estée Lauder Companies siden 1994, selges M·A·C i dag i over 90 land verden over. Selskapet er fortsatt opptatt av å utvikle nye kategorier, produkter og over 50 kolleksjoner hver år, som alle bidrar til å oppfylle behovene til både kunder og profesjonelle makeupartister.

Samarbeid med kjente navn fra populærkulturen, kunstverdenen og moteverdenen har inkludert navn som Rihanna, Lorde, Proenza Schouler, The Rocky Horror Picture Show og Brooke Shields. Disse fortsetter å styrke M·A·Cs relevans og gjennomslagskraft både overfor eksisterende og nye fans, mens våre makeupartisters tilstedeværelse på over 200 show under ulike moteuker, hvor de arbeider med navn fra Prabal Gurung til Vivienne Westwood, sikrer M A C statusen som verdens ledende skjønnhetstrendsetter.